tisdag 3 februari 2015

Komplement i mina rabatter...

... spänd på hur det kommer att bli!
*
Jag beställde rosor sent i höstas igen,
Austinrosor! :)
(rosbilderna är lånade av Flora Linnéa)  


Rosemoor!
*
Två stycken
 är planterade i en rabatt med 
två sorters pioner, i mörkrosa/vitt,
mörkrosa nävor,
två rosa låga rosor,
mossflox i rosa och ljuslila.
På våren tittar det upp några vita narsciser också i denna
rosa rabatt vid entrèn


Denna ros och en till Rosemoor,
är planterade i "gropen."
Den nedsänkta sittplatsen ute i trädgården...
med skiffergolv och massor av sten och grus,
tillsamman med ljusrosa pioner och två rosor,
 en i vitt och en i cerise
(vet ej om de kommer i år, de var inte så fina efter förra vintern),
men hoppas!


Och denna ros!
*
 Crocus Emanuel,
jag föreställer mig den gräddvit,
jag vill att den ska vara det  :)


två av dessa är planterade tillsammans med en vit syrénhortensia,
kärleksört i rosa, både med mörka och ljusa blad
och de ljusrosa tulpanerna nedan.
Om jag ine minns fel så petade jag ned några rosa allium också, de på bilden längst ner. :)



Jag hade bestämt mig för att inte köpa några lökar i år,
det gick inte...
jag bara behövde några ändå :)


...man är sig lik :)
Dessa tulpaner ovan, har jag satt tillsamman med lila brunnäva och en lägre ljusrosa näva.




Och sen vart de alla dessa Alliumlökar
som är nerpetade i korgar, tunnor och nån rabatt.
*
Ja jag var tydligen sugen på rosa i höstas,
hoppas jag blir nöjd!
Vad tror ni?
La till mig på denna blogg som Charlotta har med trädgårdsfärger
http://charlottasgarden.blogspot.se/2015/01/tradgardsfarger-18-kara-skara.html
I skrivande stund känns det V Ä L D I G T mycket rosa...
det låter inte så klockrent måste jag erkänna när jag summerar det idag. men...
ja, ja...
Vi får se, det går att fixa till!
Fortsättning följer...
ha det så gott och lämna mer gärna en kommentar.
***
Kram


12 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Åh så mycket fint. Tänk i vår/sommar vilken fantastisk blomning du kommer få:-)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack Gulliga du!
Längtar ännu mera nu!

Allt gott till dig!

Kram :)

Maribel sa...

Rosorna är fantastiskt fina, och tänk vilken härlig vår du kommer att få med tulpaner och allium. Ha det gott!

lavendia sa...

Jag tror det blir jättefint med alla de rosa. Det blir säkert inte för mycket. Rosa i olika toner blir bra. / Britt

Inger sa...

Lycka till med rosorna!
Kram

A House With A View sa...

Underbart!! Det där kommer att bli kanonbra! Och rosa är ju bara såååå fint, lovely. Jag önskar att jag hade lika mycket fint att se fram emot i min trädgård inför våren och sommaren - avis :)

Måååånga kramar aka

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack snälla ni, va kul att ni tror det kan bli bra!
Kul att ni kikar in och lämnar en kommentar, blir så glad!

Allt gott till er! Kram Ewa :)

hagen vår sa...

Hei! Du kommer til å få vakker blomstring. Det er så deilig å tenke på tiden som kommer. God kveld! Anne

Rost och rädisor sa...

Jo, det låter klockrent! Ska bli roligt att se grönskan till våren. Var också så himla sugen på den rosa alliumen, men nästa höst då...

Ha det så gott
Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack! Va kul att ni tror på kombinationerna ;)
Och jättekul att ni kikar in och lämnar kommentarer. Tack!
Ha det gott! :)

Charlotta sa...

Rosa kan man inte få för mycket av! Det kommer att bli ljuvligt hos dig om några få månader. :)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack snälla du jag hoppas det! Kram :)