torsdag 16 april 2015

Vår i verkligheten...

det ska bli så roligt att kika runt hos er andra 
I Blommig Fredag...
Och få lite inspiration nu!
Här har det varit kyligt o blåsigt
och toppade med regn på eftermiddagen...
*
Men mycket har blivit gjort sen dessa bilder togs.
Det har tagits bort kupningar, gödslats rosor, tagits bort gnagskydd, gödlats lite till och vattnat.
Kollat till mina nysatta knölar och rötter i garaget och trot eller ej, men det har redan skjutit upp ur krukorna 
YES'!
Blir min reaktion direkt! :)
Sen har några utav fjolårets dahlior visat tecken på att de vill igen! Så kul!
Första gången för mig som ni kanske vet!
*
Men några färgsprakande bilder får jag inte till i nuläget då allt går i beiget, grönt och grått!


Det vackra bor i det enkla ( kan vi kalla det) :)
*
Ha en trevlig helg och vecka alla, det ska jag ha!
Och kika in på
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/
*
Och lämna mer än gärna ett litet meddelande här hos mig också!
Kram
Ewa :) 

23 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Jag har också fallit för Dahlior!
Finns ju så himla många olika att välja mellan.
Mina är redan planterade i hinkar här hemma.
Du kan se på ett tidigare inlägg.
Idag hade den största kommit upp ca 30 cm.
Förstår din lycka av att se växterna vakna ur sin vinter ide!
Ha en jätte fin helg!
Kram!

lavendia sa...

Så fint. Jag har sått dahliafrön i år. Det ska bli så spännande. Jag brukar aldrig ha dahlior./ Britt

Barfota i mossan sa...

Visst är det kul när man har lyckats övervintra växter, vad det än är. Jag planterade mina dahlior förra helgen så jag får hålla mig till tåls lite till innan de kan visa några livstecken
Önskar dig en trevlig helg!
Katarina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Så kul med dahlior, det verkar som de gamla kommer tillbaka de flesta!
Tack för att ni kikar in och för era gulliga kommentarer!
Trevlig heg, kram Ewa :)

Maribel sa...

Det är en hel del som kommer upp hos dig, det har inte varit så fint vårväder här heller, hagelskur, och kallt. Men det blir varmare.
Ha en skön helg! Marika

Meta sa...

Det där med dahlior det tittar jag på hos andra har inte en enda och inte tänker ja skaffa någon heller. Förnekar inte att de är vackra och fina men de ska förvaras och skötas det har jag ingen möjlighet till
Ha en fin och skön lördag
kram meta

Rosor och Akvileja sa...

Men det är på gång hos dig med. Här är
också Dahlia på gång. Första gången för mig med. Har dom i köket, och bär ut dom lite varje dag... pust.
Ha det bäst. Åsa

HWIT BLOGG sa...

Tycker du har hunnit massor! Dahlior är jättevackra, en favorit...det är lite pyssel med dom tyvärr men det är det värt!
Ha en skön helg!
Varm vårkram,
Titti

Gunilla sa...

Så underbara bilder .
u vill jag att våren skall sätta fart här också,

Trevlig Helg

Rost och rädisor sa...

Visst grönskar det hos dig i norr, söta julrosor. Tycker det är bökigt med dessa daliaknölar, så jag har bara ett par, men väldigt vackra att titta på hos andra.
Trevlig helg
Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja visst är det lite bök, men jag hoppas det är värt det.
Jag satte alla mina i krukor o spannar etc. I fjol så det var lätt att placera där man ville pigga upp liteoch lätt att ta upp för vintern!

Så kul att ni kikar in, ha det gott alla, kram ! :)

Piasofia sa...

Visst blir man glad när man upptäcker att det finns liv antingen det är i en kruka, rabatt eller en knöl. Själv blir jag just nu glad över att några frösådder visar tecken på liv.
Må så gott!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja jag håller med, glad blir man!
Tack för att du kikar in, ha det bäst! Kram Ewa :)

Marit sa...

Så vakre bilder! Dahlia har jeg også i kjelleren, men har ikke fått de opp enda. De er så vakre blomster, og gir så mye glede på høsten når de endelig blomstrer.

Ha en fin uke!

Klem, Marit

Anita sa...

Och jag konstaterar att beige, grönt och grått är färger som kan vara riktigt vackra. Det verkar vara sprudlande vårglädje hos dig. Härligt att läsa. Själv håller jag mest på inomhus. Fick liiite oroskänsla i magen när jag tänkte på att jag också borde få ut lite gödsel. Men ... jag får säga till växterna att "den som väntar på något gott" :)

Ha en skön söndag. Nu ska jag plantera om chili :)
/Anita

Mandelhjärta sa...

Härligt med vår och växtlighet igen.
Julrosor finns på min önskelista! :)

Inger Marie sa...

Fantastisk vårbilder du deler!
Herlig når den endelig er her...og vi kan nyte av vår lille grøne land:)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack snälla ni flr era kommentarer! Marit, kanske ska du lägga dem lite ljusare duscha dem med lite vatten så de sätter fart, rätt som det är så anas lite grönt vid den gamla stammen och då läste jag att man kunde lägga knölen i en skål med vatten en timme, så att knölarna fick dra åt sig lite och få lite spänst och sen plantera dem i såjord!
Lycka till!
Har börjat gödsla här lite smått Anita. :)
Mandelhjärta, julrososr skaffade jag flera av i Julas fast jag inte skulle, har sen haft dem ute i kruka, men verkar tyvärr som den har frystorkat, hade tänk plantera den vid bron nu, men se det vart inte. De andra julrosorna jag har, har nu börjat sätta lite fart.

Ha det gott all o trevlig vecka, kram Ewa :)

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Hoppas du också njutit värme, sol... ja, vårväder när det är som bäst, de senaste dagarna.
Inte vågat, orkat, prova på dahlior med dess behov av övervintring... men kanske kanske... Fast vet inte var sjutton jag ska få plats att övervintra. Men kanske kanske... =oP
Allt gott!
/Katarina

Trädgården Sanda Cottage sa...

Ja de där dahliorna. De kommer år efter år. Och förökar sig i massor bara man gräver upp dem :)
Jag har ju sån tur att Stefan har vigt sitt hjärta till dahlior och liljor. Annars hade vi inte haft en enda här hemma för jag är alldeles för rastlös för att syssla med sånt :)

Underbart väder idag och hela helgen har gått utan att jag suttit vid datorn... Bättre sent än alddrig!

Kram

Anni sa...

Nämen nu måste jag ut i vårsolen och fixa lite - tack för fin inspiration!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Där sa du nåt Veronica, liljor! Ska de grävas upp också?! Pust!
Jasså förökar de sig dahliorna?!
Vi hade nästan storm i söndags, men mestadels sol, men idag har det varit otroligt varmt, Katarina.

Goda trädgårdsdagar på er! Kram Ewa :)

Anonym sa...

Så fin trädgård du har. Vad gödslar du rosorna med?