fredag 19 september 2014

Sommarplåga...

Är "temat" idag...på "Blommig Fredag"
Mitt växthus...
som egentligen är mig så kärt...
JÄTTEKÄRT!!! :)
Det har inte gått att suttit i det och knappt odlat något i det i sommar...
soligt-torrt-hett-o dammigt!

Efter att träd tagits ner på granntomten i fjol och resten nu i höst faktiskt, 
så har det inte gått att skugga växthuset... "sommarplågaaaa" 
och sen har det ju varit en extrem sommar!
Man ska inte klaga! ;) 
Jo lite, faktiskt, lite då... ;)


Nu gäller det att komma på något nytt att skugga växthuset med, 
funderar på nåt segel utanför, 
men tycker inte riktigt att det passar, 
vill inte kalka eller täcka med nån väv...ide'er tas gärna emot!


Ja så här ser det ut idag...


och nu går det att sitta i växthuset igen...


OCH ha trevligt, mor o guben ;) myser på...


Men faktiskt, man ska inte klaga...lite skörd vart det...


och här med! :)
*
Morgonen har börjats med att gå ut och plocka några bär till filen...
jordgubbar från lådorna 
och sen vindruvor, 
mums fillibabba!
...rofullt har det varit att "tassa" ut till växthuset varje morgonen...


Men nu är det allt lite höst 
och vindruvorna är slut.
Så här kan det se ut på kvällen, bilden är tagen i fjol!


Här följer några bilder sen i fjol, då var allt mycket frodigare, grönare o svalare! :)
Man ska inte klaga! :)












Ja det kunde varit värre, ellerhur?! 
*
Der finns värre problem än det här! :)
*
Kika gärna in på 
På Blommig Fredag
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/ för att se mera inlägg på temat!
Eller klicka på bilden "Blommig Fredag" inne på min sida.

*
Ha en trevlig helg och vecka!
Kul att du kikar in, jättekul! Lämna mer än gärna en kommentar här!
Kram



12 kommentarer:

Tittis Trädgård sa...

Vilket härligt växthus du har! Ser väldigt mysigt ut där inne, men jag kan förstå att det är en plåga om det blir för varmt där. Vi har ett körsbärsträd som skuggar mitt på dagen, det gör susen/ Titti

Charlotta sa...

En sommarplåga som övergått i fantastisk höstnjutning. Den som väntar på något gott... ;)
Ha en fin helg - kanske i växthuset.

Anette sa...

Förstår ditt problem.....själv har jag spetsgardiner som "skuggväv" i mitt. Kanske har du möjlighet att plantera nåt utanför som skuggar lite? Fint som snus var det i alla fall. Ha en fin helg. /Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja jag skulle vilja ha något snabbväxande att sätta dit som skugga, hade varit fint med något träd med bred krona som inte skräpar ner rutorna.
Många krav finns det!
Tack för era fina kommentarer!
Jättekul att ni kikar in!
Ha det gott! Kram :)

Maribel sa...

Riktigt fint växthus, och fin skörd får du också. Jag har träd som skuggar men de skräpar också ner. Spetsgardiner låter som en bra idé. Ha en skön helg!

Mias Trädgård sa...

Underbart växthus! :) Förstår att det varit en plåga att inte kunna sitta där! Tycker själv att det är fint med kalkade växthus, men skulle jag råda till något annat är det väl att sätta egna träd - fort! Själv har jag 2 växthus som gärna skulle få lite mer sol! Hoppas du får mysa och njuta av växthuset nu i helgen! Ha det gott! :) Mia

Isas Trädgård sa...

Hej Ewa !
Känner igen problemet - den här sommaren har varit extrem varm. Vi har ett stort träd på varje sida om växthuset som ger lite skugga - så mitt tips är att plantera något snabbväxande.
Hoppas du har en mysig helg i ditt växthus !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja vilka mysiga dagar vi har, jag gillar rymden i växthuset, glastak mot himmelen. Vill därför inte kalka, tycker inte riktig att det är ett sånt glashus!
Kanske bli der några träd som ni säger.
Va kul att ni kikar in, välkomman igen!

Mysig vecka! Kram :)

Atelier Milu sa...

Amazing greenhouse. Passiflora is one of my favorit plant.
A nice week you too.
Milena

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Thankyou Milena!
I hope mig Passiflora willl get bigger and bigger. :)
Best regards :)

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Detta var ett plågsamt inlägg... Suck!
Ja, jag blir så avundsjuk på ditt fina växthus, skulle så gärna vilja ha... om bara platsen fanns.
Nåväl, inte kul med kokande värme därinne denna sommar, men nu måste det vara fantastiskt att förlänga säsongen och mysa där. Härligt!
Allt gott!
/Katarina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Inte så kul o läsa om plågsamheter ;)
Ja och våren var härlig, de gick att sitta i det väldigt tidigt!
Nu har det varit väldigt, väldigt rått o fuktigt när solen lämnat växthuset.
Men de sista 3 dagarna har det varit mindre fuktigt!
En sval eftermiddag är det toppen att sitta där!
Riktigt skönt!

Synd att du inte har plats för ett!
Kul att du kikar in, blir så glad! Trevlig vecka! :)