måndag 29 juni 2015

Sommaren är äntligen här...


det blommar och knoppas och är tortt!
En liten skur på det här eller en rejäl rotblöta i natt
skulle jag tycka vara behövligt! :)
Tänk så fort det blir torrt, trots att vi har haft det så kyligt.
Men igår och idag har vi haft shortsväder och så här ser det ut just nu hos mig!


Kommer inte ihåg att jag satte denna vallmo i fjol, minns inte ens var jag fick den ifrån, helt otroligt!


 Jag som har bävat för dessa jättevallmo att det ska kväva min Austinrosor totalt och tänkt att det får bli en flytt av dessa plantor efter denna sommar!
Men just nu är de faktiskt fööör vackra!
Detta är andra sommaren jag har dem och har förstått att de kan ta över mycket,
 vi får se vad som blir.
Vad deras öde blir! ;)



 Vad pysslar vi med som mest med nu,
 jo "guben" han har travat 10 kubikmeter ved snyggt där i bakgrunden och i vedbo'n
och jag, jag "poar" på, drar ogräs, vattnar, doppar ohyra i diskmedellösning, fixar i växthuset, planterar i nån kruka här o där, klipper häck och några buskar, flyttar nån växt då och då och drar mera ogräs, osv. :)
Behöver fixa i köksträdgården, sätta lite lök, plantera rosenbönor och rensa lite mera ogräs...
En dag i trä'gårn helt enkelt o fler sådana dagar blir det! :)
Vilken tur jag har!


I min "rosenrabatt"...
 ska ju mina rosor dominera,
just nu ser man inte mycket av dem...men hoppas att det blir bra på deras andra år! :)



Maja under parasollet!
Det har varit varmt! :)


Men...nu...regnar det lite smått och det är kväll, tummen upp!
Hoppas på mera under natten och att vakna till vackert väder imorgon!
Kul att ni kikar in, lämna gärna en kommentar här!
 Blir superglad för det!
Goo vecka!
Kram
 

8 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Så frodigt och väckert du har det. Härlig färg på den apriskos vallmon. Visst är det konstigt och lite kul att det bara poppar upp växter.
Fnissar åt Maja och parasollet, så sött!
Så skymtar jag 'gubens' vedstapel i bakgrunden. Verkligen ett prydligt jobb. Här hamnar veden på pallkragar som sen slängs ner i pannrummet efter hand.
Allt gott
Anette

lavendia sa...

Så otroligt fint. De vallmona skulle jag inte kunna rensa bort. Faktiskt är det litet torrt här också, hur det nu kan vara det.
Vad skönt det ser ut att ligga under ett parasoll./ Britt

Inger sa...

Ja tänk att det redan är torrt trots allt regn.
Kanonväder nu.
Kram

Tittis trädgård sa...

Underbart med de vackra vallmoknopparna, så sprängfyllda och härliga. Här har vi fått så mycket regn att det räcker ett tag. Men nu ska vi få varmare några dagar, så då kanske sommarkänslorna börjar vakna till liv äntligen.
Titti

Rosor och ruiner sa...

Så grönt och fint du har det!
Jag stod just idag och funderade på mina jättevallmo, om jag skall flytta dem till min blivande mormorsrabatt, där det skall få vara lite mer vilt tänkte jag. För nu tar det liksom över i den befintliga rabatten, och lägger sig lite här och var... hm, får fundera ut hur jag skall göra.

Ha det gott!
Gunilla

Krissu sa...

Beautiful.

A House With A View sa...

Åh vad härligt det ser ut! Och vilka mysiga dagar ni har du och maken. Jag och min man jobbar än, toklängtar efter semester!! Vilken vacker vallmo du har, mäktig. Jag har en lite mindre variant som är röd, den frösår sig lätt och jag får rensa mycket men det är det värt, sååå fin tycker jag.

Kramar aka

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack alla för era snälla kommentarer, det regnar här idag och det verkar som det har gjort det nån dag tidigare efter rekordvärmen som mättes upp i fredags då det hade varit varmast i landet här, 32 grader.
Vi har just kommit hem från fantastiska Gotland och oj vad varmt det var där!
Och vackert!
Lite bilder därifrån kommer snart!
Ja det där med att "rensa" bort el. Att flytta blir det i så fall vallmon till en bättre plats, det klurar jag på ännu ett litet tag. Beroende på hur rososrna kommer nu, om de har tagit stryk av vallmon, då måste den bort!
Fortsättning följer och rosorna har knoppar nu, så snart kommer de!

Ha det gott, kram :)