fredag 15 januari 2016

Vinterträdgård och Växthusbygge :)

Wiiiihhiii....
kolla in min trädgård, inser att det har hänt en del sen växthuset kom på plats :) 

Maj 2010,
 oj ad vi planerade så att vi inte skulle vara ute på resande fot och tog ledigt kring långhelgen och bokade brorsans händiga hjälp i tid för själva ihopsättandet av växthuset som är i glas...
men oj vad vi fick vänta på leveransen och fortsätta resa och jobba som vanligt och bygga allt på lite dagar då och då... ja så kan de gå...
*
och TÄNK att vi gjorde det
 och att det kom just det året då jag skulle bli sjuk..
Hälsa för själen och tur att jag fick det! :)
*
Jag skulle inte ha något växthuset, men när jag såg ett reportage ur Drömhem &Trädgård från Skåne 2009, då var jag såld!
När vi flyttade in 2007 så var det utplanat lite för ett litet fyrkantigt växthus under all sly och precis
där tyckte jag att det skulle stå...


men det fanns att göra och guben grävde allt för hand och i denna mark så har vi "klonk" sten på sten på sten...på sten :)


vad ska detta bli...? kan det verkligen gå...? grejar dom det här....amatörerna ;)
Tankarna var nog många i grannskapet, själv gillar att jobba utan att det märks,
 prova på lite utan en massa kommentarer och att det märks.
Vi försöker väl så gott vi kan
och vi fick mest positivt...faktiskt... och kunde jobba på :)


Det ska sättas ut markering för var plintarna ska stå
El ska dras in och dräneringsrör läggas...


Ser ni mitt "lilla växthus" skymta (4 fönster ihopsatta) :)))


Å hej å hå...


Här gräver gubben för plintarna, han anas till höger i marknivå ;)
(och kolla in min trädgård) :))


Jag vet inte om det kan vara 80-tals mode eller 90...nåja :))
Plintrör på plats, nu ska här gjutas...








så här kom vårt 16 kantiga växthus på 15kvm packad, nu ska allt sättas gummilister på och sen ska här silikonas...
det där med alla gummilister det vart mitt jobb medans bror o gube satte ihop metallister och hantlanga varandra på höga stegar,
tyvärr var vi så upptagna då så att många bilder av det finns det inte,  men nån bild ska jag ha där det sitter med "skalet", måste leta rätt på den :)








och mera grus...

och mera grus...


och sen ska det plattas till...


och plattas till...


och plattas till...


och platt och fint vart det!


Sen vart markduk på och sedemera sand...


och mera sand och mer...


Och sen tre ton sten!!!
Yippie!
Nu börjar det roliga! :)


Visst ser jag ut att ha kul??! :))


Nån gjorde en fruktsmothie till mig... komsi...komsi...


...nää jag fick komma till den och det var helt OK faktiskt ;)


Ja och mitt växthus har ni ju sett i var och vartannat inlägg, ellerhur?
Det går att förlänga säsongen med lite hjälp av en värmefläkt och det används från mars till oktober ut. 
Och att sitta där på vårkanten med en gooo pläd i en korgstol och med "nunan" i solen, de e inte dumt det heller! :) 
 



 






Temat för denna vecka på Blommig Fredag är Vinterträdgård
 och så här ser det ut idag hos mig.

Flera bilder finns på Instagram, jag kan ju inte låta bli att fotografera allt det vackra dag för dag.
Så många bilder blir det! :)
Klicka på länken så kommer du dit!
http://instagram.com/tradgardsflum_o_hem?ref=badge
Kika gärna in!

Ha det så gott ,
så roligt att du kikar in.
Nu ska jag se de andra bloggnas bidrag på Blommig Fredag
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2016/01/vintertradgard-blommig-fredag.html
Kram
 

16 kommentarer:

Charlotta sa...

Vilket fantastiskt växthus! Lyckliga du och vackert i din vinterträdgård också.
Önskar dig en fin helg!

Rost och rädisor sa...

Roligt att se hur det växte fram. Vad man inte tänker på är att det är en himla massa grundarbete innan man ens kan börja bygga. Gillar ditt golv jättemycke. Jag hade tänkt att ha betongplattor, men eftersom mitt står på en gjuten platta kanske jag behåller den som det är. Inte vansinnigt snyggt och går ju inte att jämföra med huggen gatsten men blir mer lättskött nu när det ändå finns där.
Jättefint ditt växthus. Även om man inte kan vara i det på vintern pryder det sin plats på alla sätt. Ditt är som en stor ädelsten!
Allt gott
Anette

Maribel sa...

Helt fantastiskt.
Trevlig helg!

Inger sa...

Bra jobbat och resultatet blev ju fantastiskt.
Kram

Veronica sa...

Oj! Vilket seriöst jobb ni lade ner innan ni väl fick upp huset.
Vi ska skaffa ett nytt till våren och du fick mig verkligen att tänka till på underlaget.
Vi har tänkt att gjuta en platta men kanske det är enklare med grus och plattor?!

Vackra bilder på ditt växthus och trädgård och Hu! vad mycket snö!

Kram

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Härligt med växthus!
Ett jättejobb ni gjort, men så bra det blev!
Allt gott!
/Katarina

lavendia sa...

SÅÅÅ vackert. Som ett smycke i trädgården. El har vi inte i vårt, men det hade varit lyxigt. Grattis till ett jättefint hus, men visst var det mycket arbete det syns ju på bilderna. / Britt

Gunilla sa...

Vilket fantastiskt fint växthus, lusthus,
Jag får ett riktigt vill ha begär.

Trevlig helg

Gunilla - Jord under naglarna sa...

Vad kul att se växthuset växa fram från första spadtaget. Nog är det allt annat än amatörmässigt :) Fantastiskt fin blev det och golvet är verkligen ursnyggt!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Gunilla

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack snälla ni för alla fina kommentarer, ja Anette har man gjutet golv behöver man ingen sten ellerhur, det är ju häftigt med en betongplatta.
Vet inte vad som kan vara enklast Veronica, men kul att ni fick nåt uppslag här.
Och ja visst var det jobb, men det var vi inställda på och visst glömmer man lätt. Kul att ha bilder att gå tillbaka till!
Ha drt så gott alla, kram Ewa :)

Tittis trädgård sa...

Vad roligt att se ditt växthus växa fram. Gillar det verkligen. Kul att det har en ovanlig form också. Snyggt både vinter och sommar.
Trevlig helg!
Titti

Mias Trädgård sa...

Så himla fint det blev - jag gillar verkligen dessa 'runda hus' när de får 'snömössa'! Bra genomgång av västhusbygget! Himla inspirerande! Allt gott! :) Mia

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack kära ni! Jag blir så glad!
Det som är bra med denna "runda" form är att der är full ståhöjd i hela växthuset, man utnyttjar det maximalt!

Trevlig söndag och vecka på er! Kram Ewa :)

Barfota i mossan sa...

Vilken resa och vilket jobb. Men klart värt det när man ser resultatet!! Fint både i vinter- och sommar skrud. Skön söndag!

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilket jobb men så snyggt det blev! Härliga foton :)

Martas rike sa...

Otroligt snyggt och vilken förändring det blev!
Jag dräglar över alla växthus jag ser och beundrar alla som har gjort mer än att drägla. Här snackar vi handlingskraft!
Hälsar
Marta